Ekologia stała się modnym trendem. Coraz więcej osób zwraca na nią uwagę, dlatego dociera do różnych branż. Ta wyjątkowo cenna moda objęła również centrum handlowe. Gdynia i inne miasta mają amatorom ekologii coraz więcej do zaoferowania.
Eko-modernizacje
Nie każdemu zakupy kojarzą się z ekologicznym zachowaniem. Jednak wystarczy przyjrzeć się, w jakim kierunku idą modernizacje aby zrozumieć, że zmiany rzeczywiście idą w kierunku poszanowania środowiska. Centrum handlowe w Gdyni, podobnie jak w innych miastach, nieustannie się zmienia. Do już istniejących budynków dobudowuje się nowe, o lepszym standardzie ekologicznym, wspierające bioróżnorodność. Klienci mogą liczyć na więcej miejsc do parkowania rowerów oraz ładowania samochodów elektrycznych. Pracownicy sklepów, działających w ramach galerii handlowych, częściej korzystają z przyjaznych środowisku środków transportów. Dlaczego właściciele sklepów wielkopowierzchniowych uwzględniają kwestie środowiskowe? Ponieważ to poprawia wizerunek firmy, a także oznacza oszczędności.
Budynek z certyfikatem
Ekologię najłatwiej wprowadzać w zupełnie nowych budynkach. Jednak te, które już istnieją, można przystosować do nowoczesnych technologii. Takie rozwiązania minimalizują zużycie energii elektrycznej, ciepła i wody. Przykładowo, dzięki stosowaniu paneli fotowoltaicznych można wyprodukować energię, która zasili oświetlenie korytarzy lub parkingów. Firmy, które jeszcze bardziej zainwestują w ekologię, mogą liczyć na certyfikaty. Otrzymuje się je między innymi za recykling odpadów, optymalizację energii świetlnej i zużycia wody oraz ograniczenie emisji dwutlenku węgla. Bada się nawet samopoczucie użytkowników obiektu oraz terenów zielonych, jakie do niego należą. W Polsce takie certyfikaty posiada już kilka obiektów typu centrum handlowe. Gdynia i inne miasta coraz chętniej stawiają na podobne rozwiązania.
Galeria dla zwierząt
Centrum handlowe w Gdyni kojarzy się z dużą ilością klientów. Jednak obiekty handlowe mają także udogodnienia również dla zwierząt. Jeszcze dekadę temu właściciel czworonoga nie mógł liczyć na zbyt wiele dla swojego pupila. Obecnie w strefie usługowej pojawiają się punkty weterynaryjne oraz fryzjerzy dla psów. Można w nich sprawić nową fryzurę lub obciąć pazurki. Standardem staje się także wystawianie misek z wodą podczas upałów. Duże sklepy stały się również przyjazne dzikich zwierząt. „Hotele” dla owadów czy domki dla jeży coraz mniej dziwią. Podobnie, jak ule na dachach w otoczeniu zieleni. Niektóre obiekty udostępniają część powierzchni na dachu do użytku klientów. To dodatkowa strefa relaksu, podobnie jak zielone ściany z roślinami, aranżowane we wnętrzach. Na większy komfort można również liczyć także ze względu na lepsze wykorzystanie światła dziennego.
Trendy ekologiczne to kwestia nowych nawyków, ale również przepisów prawnych. Wszystkie punkty handlowe w galeriach respektują ograniczenie torebek foliowych, proponując ich zamienniki lub torby papierowe.