Moda to świat pięknych ubrań, pokazów mody i miejsc typu showroom. Warszawa jako jedno z pierwszych miast w Polsce rozpoczęła trend na tworzenie unikatowych miejsc, które pośredniczą pomiędzy markami modowymi a stylistami. Jak funkcjonują i z kim współpracują polskie showroomy?

Nie tylko dla wtajemniczonych

Przeciętnemu Kowalskiemu showroom, jeżeli cokolwiek mówi, kojarzy się z miejscem, w którym wybrani klienci mogą zapoznać się z ofertą projektanta. Zanim ta trafi do regularnej sprzedaży. Nie jest to błędna definicja. Bywa, że miejsca te mylnie utożsamia się ze sklepami marek z wysokiej półki. Wygląd rzeczywiście jest podobny, ale na zakupy nikt nie wyrazi zgody. Do showroomu zaglądają do nich także osoby, które na co dzień pracują w branży modowej, czyli projektanci, styliści, współpracujący z konkretnym pismem lub gwiazdą, a nawet kostiumografowie. Warto wiedzieć, że showroom w Warszawie to cała instytucja. Jej działanie opiera się na wypożyczaniu ubrań do sesji zdjęciowych. Selekcjonowane elementy garderoby trafiają na plany zdjęciowe, filmowe, reklamowe. Można je oglądać w teledyskach lub na specjalnych eventach.

Modowe public relations

Showroom w Warszawie bardzo często stanowi część agencji public relations, zajmujących się obsługą rynku mody. W takiej wersji nie tylko działa na styku marek i stylistów, ale też tworzy specjalną strategię komunikacji, organizuje różne wydarzenia, nawiązuje kontakty z blogerami. Specyfika działań showroomów sprawia, że nie są to miejsca dla każdego. Ich oferta dotyczy wąskiej grupy odbiorców i głównie to oni przekraczają progi takich miejsc. W temacie dostępności wiele zależy od firmy, która posiada showroom. Zdarza się, choć bardzo rzadko, że do środka wchodzą także zwykli przechodnie, którzy mają okazję zapoznać się z ofertą krajowych i zagranicznych projektantów.

Nowe oblicze atelier

Polska moda przez wiele lat odbywała się bez nowinek, znanych w krajach zachodnich. Nieliczne magazyny modowe czerpały projekty do sesji wprost w pracowniach krawieckich lub centrach handlowych. Public relation w zasadzie nie istniało, więc funkcja pośrednika w tej dziedzinie nie miało racji bytu. Współczesny showroom w Warszawie coraz częściej pełni rolę swoistego atelier, w którym prezentuje się kolekcje znanych projektantów. Charakterystyczne jest także to, że powstają także prywatne showroomy, zakładane przez osoby, obeznane z modą. Można w nich znaleźć wiele kolekcji, które ułatwiają pracę stylistom. To kompletne zestawy w różnych rozmiarach. W takiej wersji jest to alternatywna forma reklamy dla konkretnych producentów. Pośrednictwo dotyczy magazynów modowych, shoppingowych, firm odzieżowych, obuwniczych i biżuteryjnych.

Czy zupełnie nieznany projektant ma szansę, aby jego propozycje znalazły się w showroomie? Jak najbardziej. Młodzi, nieznani projektanci najczęściej wymyślają i szyją rzeczy niekonwencjonalne. Styliści kochają nowinki, dlatego nawet projekty bez rozpoznawalnego nazwiska mają szansę zaistnieć w ich stylizacjach.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here